dinsdag 29 november 2011

Recensie Gebonden in Duister Kim Ten Tusscher

Gebonden in Duister is het eerste deel van een trilogie en het debuut van de Nederlandse auteur Kim Ten Tusscher. Het tweede deel, Verbroken in Schemer, is ook reeds uitgekomen.

Lilith draagt een groot geheim met zich mee. Ze is op de vlucht voor de profeet en magiër Kasimirh, die haar heeft grootgebracht, en haar inzet als instrument om het geloof in Jacob te verspreiden. Als ze in handen valt van twee mannen die haar beschuldigen van een misdaad, komt ze terecht in het paleis van koning Yvar, heerser van Merzia. Hij veroordeeld haar tot dwangarbeid en weer vindt Lilith zich in een positie waarin ze overgeleverd is aan de grillen van een magier, deze keer hofmagiër Ferhdessar.
Als de profeet Kasimirh Merzia voor de keuze stelt: onderwerping aan de belijdenis van Jacob of een allesvernietigende oorlog, zal Lilith haar verleden onder ogen moeten zien.

In een toegankelijke, aansprekende, hier en daar wat eenvoudig aandoende stijl vertelt Ten Tusscher het verhaal van Lilith, een jonge vrouw die wanhopig probeert haar vrijheid te vinden maar zich daarbij telkens gevangen weet door oude en nieuwe banden. Het taalgebruik kent over het algemeen een prettig ritme en nodigt uit tot doorlezen.

Lilith waagt haar leven om te ontkomen aan haar meester, de profeet en magiër Kasimirh, alleen maar om zich gebonden te vinden door weer een andere magier, Ferhdessar.
Heel mooi brengt Ten Tusscher hier de innerlijke strijd in beeld die Lilith doormaakt als ze zich los probeert te maken van haar eerdere agressor, maar tegelijkertijd mentor en verzorger Kasimirh, en de emotionele banden en schuldgevoelens die haar ‘verraad’ met zich meebrengen. Ook beschrijft Ten Tusscher indringend hoe Lilith door haar verleden moeite heeft om vertrouwen te geven en te aanvaarden. Zeker op het moment dat er liefde in haar leven komt, speelt Liliths verwrongen verleden haar parten.

Een belangrijk onderdeel van de identiteit van Lilith wordt lang geheim gehouden. Doordat dit wat krampachtig wordt volgehouden in de eerste hoofdstukken van het verhaal, mist de lezer aanknopingspunten, waardoor ze wat kaal en abstract overkomen.
Wanneer uiteindelijk onthuld wordt wat Lilith zo bijzonder maakt (en van waarde voor de profeet) raakt het verhaal in een stroomversnelling. Er is meer ruimte voor de karakterontwikkeling van Lilith, en de verhaallijnen worden rijker beschreven en verder uitgediept.

Het verhaal wordt vaardig, zonder overbodige uitweidingen, opgebouwd naar een zinderende climax waarin de twee magiers de strijd om Merzia aangaan. Hier schetst Ten Tusscher een verontrustend beeld van twee mannen die ieder hun eigen beweegredenen als groter goed zien, en daarom bereid zijn grote offers te brengen - en vooral ook anderen op te offeren.

In dit debuut wordt een verrassende wereld opgebouwd waarin gebruik gemaakt wordt van Afrikaanse invloeden. Ten Tusscher heeft een scherp oog voor sociologische processen, en schept een boeiende samenleving waarin verschillende originele fantasyrassen zijn opgenomen. Haar wijze om deze te integreren in de maatschappij die ze opbouwt is meer dan gemiddeld intelligent.
Het gewelddadige geloof van Kasimirh en de innerlijke strijd die zijn godsdienstoorlog bij Lilith teweegbrengt geven het verhaal een diepere laag, waarbij Ten Tusscher zich niet laat verleiden om het verhaal te bedelven onder zware lagen theologie. Ten Tusscher benadert de menselijke dilemma’s die godsdienst, loyaliteit en leven en dood oproepen vanuit haar personages. Op deze wijze krijgt het verhaal extra diepte en zeggingskracht.

Gebonden in Duister is een prachtige optekening van de ontwikkeling van een jonge vrouw die grote machten bezit maar tegelijkertijd kwetsbaar is. Het verhaal brengt haar hunkering naar onafhankelijkheid, maar ook haar behoefte om haar plaats in de wereld te vinden, op indringende wijze in beeld. Het is niet alleen onderhoudend geschreven, maar zet ook aan tot nadenken en kan inspiratie bieden. Het zal zeker ook Young Adults aanspreken.
Met dit verbeeldingsrijke, vaardige debuut plaatst Ten Tusscher zich tussen de betere fantasyschrijvers in Nederland.

Er is duidelijk veel aandacht aan de verzorging van de tekst geschonken. Ook door de gedegen redactie, die Gebonden in Duister tot een zeer professionele, aangename uitgave maakt, weet het samenwerkingsverband van de kleine uitgeverijen Zilverspoor en Books of Fantasy zich positief te onderscheiden.

Zeker een aanrader voor de lezer van gevoelige portretten in een verbeeldingsrijke en originele fantasysetting!

Gebonden in Duister
Kim Ten Tusscher